Gurka regler

 

Gurka räknas till de svenska spelen men har i själva verket sitt ursprung någonstans i det baltiska området. I t.ex. Polen är det känt som ogórek, vilket betyder gurka. Det kom till Sverige under 1930- talet och var ända in på 1950-talet mycket populärt i idrottskretsar, där man ofta spelade om blygsamma insatser.

Antal spelare: 3-8.

Antal kort: 52.

Gurka regler, så här spelar ni:

En spelare utses till att föra protokoll. Alla lägger en insats i potten, och sedan ges 6 kort var. Förhand inleder med att spela ut ett kort, vilket som helst. 1 turordning medsols ska nu alla de andra lägga ett lika högt eller högre kort än det närmast föregående. Kan man inte det, måste man lägga sitt lägsta kort. Färgerna har ingen som helst betydelse. När alla spelat ett kort var till sticket, vänds det bort och den som lade det högsta kortet (eller gjorde det sist om det spelades två eller flera lika höga kort) spelar ut till nästa.

Exempel med sex spelare: A spelar ut spader 8. B lägger ruter Kn. C lägger ruter K. D lägger klöver K. E har inget högre kort utan lägger hjärter 3, det lägsta kort han har. F lägger spader 9, varpå sticket är färdigspelat och läggs undan. D spelar ut till nästa stick.

För essen gäller en speciell regel: lägger någon ett ess (som räknas som det högsta kortet) får näste spelare i tur inte lägga ytterligare ett ess på detta, utan måste spela sitt lägsta kort. Det får dock spelas flera ess i samma stick, bara det läggs andra kort emellan. De fem första sticken spelas på detta sätt, varpå alla samtidigt vänder upp sitt kvarvarande kort och visar detta.

Poängräkning: Den som visar sig ha det högsta kortet kvar får lika många minuspoäng som kortets värde. Härvid räknas ess som 14, kung som 13, dam som 12, knekt som 11 och nummerkorten efter valör. Skulle två spelare visa sig ha lika höga kort kvar, får båda motsvarande minuspoäng i protokollet.

Gurka spelar man över flera givar; given roterar medsols. Så snart någon kommit ned i 30 eller fler minuspoäng, är denne utslagen – man säger att han flugit ut eller blivit gurka. Han får då om han vill köpa in sig i spelet igen genom att lägga en ny insats i potten. Han startar dock inte om på 0 i protokollet, utan får börja på lika många minuspoäng som den som just då har mest! Till slut återstår bara en spelare: vinnaren som tar hem potten.

 

High Roller Casino

 

High roller Casino är en ny casinosida som lanserades i Sverige år 2017. Vi på Kortspel Online Sverige älskar allt som har med spel att göra, och denna lansering är vi faktiskt riktigt exalterade över. Först och främst så är vi stora fans av GTA (Grand Theft Auto) och direkt när vi såg nya High roller Casino så flög våra tankar till snabba biljakter och roliga spelstunder som ung. Temat är nämligen ett äventyrscasino med olika äventyr och ”heists” som kan ge dig belöningar genom att ta dig längre fram i spelet.

high roller casino

Så ser bonusen hos High Roller Casino ut

Bonusen hos High Roller casino är på 200% och det betyder på ren svenska att din insättning tripplas. Sätt in 200 kronor så har du 600 att spela för. Simpelt och bra värde. Casinot kommer även att ha någon slags free spins utan omsättningskrav, men detta har vi inte fått 100% bekräftat ännu. Om vi känner bolaget (Gaming Innovation Group) så kommer de troligtvis att vara något gratis vid registrering.

Utöver registreringsbonusar så kommer du kunna få mervärde under äventyret. Detta är helt poängen med High roller, som ska vara mer än ett vanligt mellanmjölk-casino. Vill du läsa mer on high roller casino klicka här. Då kommer du till Slotsia där du kan hitta mer info om bonusen samt all info om casinots gamification-funktioner.

casino highroller recension

Spelautomater på High Roller Casino

Denna spelsajt är framförallt fokuserad på spelautomater och videoslots, vilket är mycket populärt bland våra svenska casino-spelare. Spelen hos High Roller kommer från runt 10 speltillverkare. NetEnt, Microgaming och de klassiska jättarna ser vi till men även lite roliga inslag som Red Tiger och Yggdrasil.

Själva spelutbudet kryddas även till viss del lite extra av de interna spelen som endast finns på Highroller. Det är spel i samma stil som CasinoHeroes, som tar dig längre fram på ditt casinoäventyr.

High Roller – Vårt betyg av casinot

Det lanseras för många mediokra nätcasinon i Sverige och tyvärr är inflationen så hög att det spottas ut 20 halvdana casinon per månad. Till vår lycka är detta inte ett i mängden, utan en produkt som sticker ut, rejält! Här ser man att bolaget bakom produkten har jobbat hårt i minst 1 år för att skapa nått nytt. De har hittat ett bra namn, de har byggt ett helt nytt spelsystem där fokus på spelupplevelse är prio, och de har lagt ner hundratals timmar på att designen ska vara pixel-perfekt.

I våra ögon kan detta vara årets nya casino 2017, med resterande konkurrenter flämtandes flera hundra meter bakom HighRoller.

Hitta roliga spel och regler

Är du en ny besökare på Kortspel Online? Hos oss hittar du de bästa kortspelen och reglerna för Sveriges mest populära spel. Du kan kolla i olika kategorier samt även filtrera på antal spelare. Mycket nöje!

Kortspel med pengar

 

kortspel om pengarDet har varit populärt att spela kortspel med pengar ända sedan spelkorten uppfanns och det är antagligen ännu mer populärt idag än någonsin tidigare. Den bidragande orsaken till detta är naturligtvis internet. Idag har du möjligheten att spela kortspel med pengar online, via datorn, surfplattan eller mobilen. Spelen är tillgängliga dygnet runt varifrån du vill. De flesta spelsajter erbjuder möjligheten att spela gratis om du vill, men många spelare väljer ändå att spela med pengar efter ett tag.

En stor del av spänningen är att ha chansen att vinna riktiga pengar och detta gäller naturligtvis bara om du också satsar riktiga pengar. Du kan dock välja om du vill satsa högt eller lågt i de flesta spelen. Många spel kan du också spela som vanliga datoriserade kortspel eller som livespel. Livespel innebär att spelen sker i realtid på ett casino, filmas och sänds direkt på din enhet. Enligt många spelare ger detta den mest spännande spelupplevelsen. De vanligaste kortspelen du kan spela för pengar är poker, blackjack och baccarat. Här nedan följer en kort beskrivning av vart och ett av dessa spel.

Poker

Poker är ett mycket populärt spel som finns i massor med olika varianter. Grundreglerna är dock detsamma och även spelets mål. Du får en korthand och med denna hand gäller det att skapa den bästa möjliga pokerhanden. I de flesta spelen har du fem kort, men det finns även tre-kortspoker. Det vanligaste är att du kan byta ut dina kort en gång. För att göra detta väljer du vilka kort du vill byta ut, slänger dem och får sedan nya kort som ersätter de gamla. Detta blir då din slutgiltiga pokerhand. Förutom vissa specialvarianter av poker följer alla pokerspel samma ranking, det vill säga följande från det sämsta till det bästa: par (två kort av samma valör), två par (två gånger två kort av samma valör), triss (tre kort av samma valör), stege (alla kort i rad, till exempel 5, 6, 7, 8 och 9), färg (alla kort av samma färg), kåk (ett par och en triss), fyrtal (fyra kort av samma valör), färgstege (alla kort i rad av samma kortsvit) och royal flush (10, knekt, dam, kung och ess i samma färg). En speciell variant av poker är videopoker, som spelas utan motspelare och där du vinner så fort du får den minsta vinnande kombinationen. I andra sorters poker är det bara den spelaren med den bästa kombinationen som vinner.

Blackjack

Blackjack är också ett roligt kortspel med pengar. Här spelar du mot givaren och målet är att komma så nära värdet 21 som möjligt med dina spelkort. Du får dock inte komma över 21, för då vinner givaren automatiskt. Från början får du två kort och sedan bestämmer du om du vill ha fler kort eller stanna. Du ser oftast ett av givarens kort och när du stannat ser du resten av hans kort och märker då direkt vem av er två som vunnit. Även blackjack finns i flera olika specialvarianter online och uppskattas av många spelare, eftersom det är ett snabbt spel där du ser resultatet direkt.

Baccarat

Baccarat kan ses som en sorts blackjack, eftersom det är ganska likt detta kortspel. Den största skillnaden är dock att du i baccarat inte spelar mot givaren, utan att ”spelaren” spelar mot ”banken” och du bestämmer vem du vill satsa på, spelaren, banken eller oavgjort. Spelet går till så att de två händerna spelas och den hand som kommer närmast nio vinner. Ingen kan bli tjock, eftersom den första siffran i totalsumman ignoreras om summan av två kort blir tio eller mer. Om en hand till exempel består av 8 och 3 blir totalsumman 1 och inte 11. Det är många som lockas till att spela baccarat, eftersom det är ett så enkelt spel som bara består av tre olika satsningar.

Reggad på Commo.se

Roulette

 

Om du är en av oss som tycker det är kul att pausa lite från kortspelen för att prova på lite andra roliga bordsspel så föreslår vi att du kollar in spelet roulette. Online roulette går att spela på väldigt många sätt och nuförtiden finns det både möjlighet att kunna spela landbaserad roulette på casino cosmopol men det finns också väldigt mycket möjligheter att kunna spela online roulette. För spel på nätet så finns det otroligt mycket bra alternativ för dig att välja mellan. När man ska hitta ett casino som man trivs med så kan detta vara lite svårt ibland då det är en väldigt stor djungel full av casinon och till detta kan man använda sig av en roulette guide. Att använda dig av en guide för spelet underlättar dig på väldigt många sätt då detta tar dig igenom allt från regler och live till strategier och system som du kan använda för att vinna lättare på spelet.

Live roulette

Om du gillar att spela live så finns det otroligt många bra faktorer som du kan använda dig av för att se till att få den absolut bästa live casino upplevelsen och detta är något som vi vill se till att du är fullständigt redo för att bemöta. Om du vill spela live kan du gå in till en bra roulette guide också som har ett avsnitt för just live roulette och då får du också exakt den kunskap som behövs för att med riktigt självförtroende ta sig an borden på live casinot.

Roulette strategier

Det finns väldigt mycket bra strategier som du kan spela roulette med och detta är något som vi verkligen tycker att du borde använda dig av så mycket som det bara går då detta är ett sätt för dig att spela på ett mer säkert sätt och med oddsen på din sida. När du spelar efter en strategi så förhindrar du att du kommer att ge efter på känslor och spela på bets som du egentligen inte tycker är värda att satsa på. Vi är väldigt angelägna om att du ska få den absolut mest säkra men samtidigt belönande och roliga casino erfarenheten.

Roulette casinon

Vad är det då som utmärker ett riktigt bra casino och hur gör man för att ta reda på vilket av alla casino man ska välja för att ta det som är bäst? Detta är mycket enkelt då vi återigen kommer att återgå vikten av att vända sig ett en online roulette guide som verkligen är genuin och skriver utförliga recensioner om de casinon som dem tycker är bäst. Om du klickar på länken högst upp i artikeln så kommer du till Rouletteportalen.se som är Sveriges största guide för roulette på nätet och där tycker vi absolut att du borde ta dig en titt för att få reda på just det casinot som är bäst för dig. Vi har provat att använda oss av deras lista och har varit grymt nöjda med resultatet!

Roulette bonus

Är du trött på att aldrig få några spins på roulette eller ens någon bonus? Detta behöver du inte längre oroa dig över då det finns massor av bonusar för roulettespel om du bara tittar på rätt ställe. Följer du våra tips här på Kortspelonline.se så kommer du garanterat att ha mycket lättare med att hitta dig ett riktigt bra casino att få bonus på och vi tror att du kommer att bli mer än nöjd om du använder dig av oss och våra partners. En sajt med bra information spela-roulette.se, som vi kan tipsa om. Nu hoppas vi att du känner dig redo för ditt nya äventyr och är lika sugna som oss på lite online spel!

Spelautomater

Att spela på casinon, både online och på mobilen, är något som svenskar i stor utsträckning tycker om att göra. De allra flesta spelar för riktiga pengar, medan andra föredrar att endast spela på skoj med låtsas-pengar. De mest populära casinospelen bland svenska spelare är spelautomater eller, som de även kallas på svenska, enarmade banditer eller banditspel. De mest omtyckta spelautomaterna är de som har progressiva jackpottar. Det finns inga spelstrategier att använda sig av då man spelar på spelautomater, utan det är endast slumpen som avgör om det blir vinst eller inte. Så det är bara att luta sig tillbaka i soffan och njuta av spänningen.

 

Spela på spelautomater

spelautomat

En typisk spelautomat

En spelautomat består av ett visst antal hjul och vinstlinjer. Det vanligaste är att det finns antingen tre eller fem hjul och antalet vinstlinjer varierar från ett enda till nästan oändligt många. Man spelar alltid på alla hjul, men man kan själv välja hur många vinstlinjer som man vill satsa på. Ju fler linjer man spelar på, desto större är vinstmöjligheterna. I vissa spel kan man även vinna på fler än en vinstlinje vid varje spelomgång.

Symboler

När man spelar på spelautomater gäller det att få ett visst antal av samma symboler i rad på de olika vinstlinjerna. De olika symbolerna har olika värde, vilket har stor betydelse på hur stor vinsten blir, tillsammans med antalet symboler. Ju fler symboler i rad du får upp, desto större utbetalning får du ut. Det finns även andra symboler på de flesta spelautomater som är med och påverkar spelet.

  • Vilda symboler kan ersätta alla andra symboler för att skapa en rad av symboler på en vinstlinje. Ju fler vilda symboler man får upp på sina vinstlinjer, desto större sannolikhet att vinna.
  • Scatter – denna symbol kallas ofta för en spelares bästa vän. Scatter-symbolerna hjälper till att öppna upp till exempel free spins eller bonusspel inne i spelautomaten. Man kan även ibland få extra utbetalningar med scatter-symbolerna. Då räcker det vanligtvis att två av dem dyker upp på hjulen. I annat fall måste man nästan alltid få minst tre scatter-symboler under en spelomgång för att någon funktion ska öppnas upp. Scatter-symboler kan vara utspridda var som helst på hjulen och inte på en speciell vinstlinje. Ju fler scatters som dyker upp, desto bättre bonusar eller free spins. Scatter-symboler är vanligtvis de symboler som har högst utbetalning på en spelautomat och representeras av spelets logga. För det mesta finns scatters endast på automater med antingen fem eller sju hjul och inte de med tre.
  • Det finns även vissa spelautomater som har speciella free spins-symboler. Ofta brukar man behöva minst tre symboler var som helst på hjulen för att aktivera dem. Ju fler symboler, desto fler free spins.

Teman

Alla moderna spelautomater bygger på ett tema som går som en röd tråd genom hela spelet. Vanliga teman är sport, filmer, spel och TV-serier. Man kan bland annat spela på South Park, Jurassic Park, Rugby Star och Tomb Raider. Andra bygger på händelser, såsom ett bankrån, en tjejkväll på stan eller en fisketur i Alaska.

Ny nyhetssajt om svenska online casinon

casinomagazineI dagarna har det lanserats en ny spännande nyhetssajt om svenska online casinon. Casinomagazine.se är därmed den nya självklara startpunkten för alla vi som älskar online casinon och casinospel av olika slag.

Casinobranschen – en expansiv bransch

Redan för 20 år sedan lanserades de första casinona på nätet, och det dröjde inte länge förrän onlinecasinobranschen stadigt började växa. De senaste åren har casinomarknaden fullständigt exploderat, inte minst tack vare mobilcasinonas enorma popularitet. Än idag lanseras nya online casinon var och varannan dag och allt fler spelare inser fördelarna med att kunna spela casinospel via datorn, mobilen eller surfplattan oavsett vart de befinner sig. Det som är speciellt med online casinon är också att de lockar till sig även sådana spelare som annars inte brukar besöka vanliga, landbaserade casinon. Nyheter gällande casinobranschen är därmed intressant för en väldigt stor del av befolkningen – unga som gamla, män som kvinnor, nybörjare som proffs.

Håller dig uppdaterad om casinobranschen

Casinobranschen är en bransch där det händer väldigt mycket hela tiden och där det ständigt är nya casinon som lanseras, nya kampanjer och erbjudanden som erbjuds och nya spel som ser dagens ljus. Att hålla koll på allt som händer är därför en omöjlighet för den vanlige spelaren. Därför är det extra tacksamt när det nu startas en nyhetssajt om svenska online casinon där du kan få läsa recensioner av spel och casinon, hålla dig uppdaterad om aktuella casinobonusar, erbjudanden och kampanjer, samt ta del av tips och tricks för dig som casinospelare. Sajten vänder sig till alla typer av spelare och är trots all sin information väldigt enkel att hitta på. Designen är snygg och åt det minimalistiska hållet, samtidigt som sajtens grundare har jobbat mycket med grafik och bild. Högst upp finns en meny där du kan välja vad du vill läsa mer om. För att vara säker på att inte missa någon spännande nyhet eller en riktigt förmånlig bonus så kan du bli VIP-medlem i Casino Magazines exklusiva bonusklubb och signa upp för deras nyhetsbrev som innehåller aktuella bonuskampanjer och free spins erbjudanden.

Innehåll för alla spelare på Casinomagazine.se

Casinomagazine har ett fokus på svenska online casinon. En stor del av sajten utgörs också av recensioner av svenska online casinon, där du får läsa om bland annat deras spelutbud, bonussystem, historia, användarvänlighet och support. En annan betydande del av sajten utgörs av recensioner av olika spel som du kan spela på de svenska onlinecasinona. Dit hör framförallt olika typer av slots, videoslots och andra spelautomater, eftersom det idag är de mest populära bland alla de spel som finns på svenska online casinon. På Casinomagazine.se hittar du också de senaste nyheterna från branschen, nätets bästa casinobonusar samt aktuella kampanjer och erbjudanden. Det finns också tips och guider som vänder sig både till nybörjare som vill komma igång och börja spela på online casino, och till mer erfarna spelare som vill bli en bättre casinospelare. På Casino Magazine finns helt enkelt något för alla spelare.

Spännande lansering av ny Norsk spelsida

 

Igår lanserades en riktigt schysst spelsida för våra Norska grannar. Det är inte ofta vi recenserar casinon på nätet, men när det väl kommer något nytt och banbrytande så känner vi oss manade att ge oss vår bild av spel sidan. Det har länge ryktats om när just NorgeVegas, som sidan heter, skulle lanseras och idag var alltså dagen med stort D.

Vi har läst och gått igenom deras välkomsterbjudanden och kan väll direkt säga att deras casino bonus är i välrdsklass. För att få en NorgeVegas bonus klicka här.

Bonusen består då av sextio gratis spinns direkt när du registrerar ditt spelkonto. Du får ytterligare hundra free spins när du gör din första insättning och dina pengar matchas med e bonus upp till fem tusen kronor. Låter det som en grym deal? Jag trodde väll det.

Vinn en resa till Las Vegas med NorgeVegas

Förutom att du har möjligheten att få upp till 160 gratisspel och 5000 kronor i bonus så har du även en chans att vinna en resa till viva Las Vegas när du spelar casino. Reglerna för tävlingen finns på norgevegas.org och där kan du även läsa mer specifikt om alla erbjudanden som finns att ta del av.

Kortspelonline når nya höjder

Kortspelonline.se lanserades för snart ett år sedan och vi måste säga att det första året har varit extrem kul! Antalet besökare har varierat och över sommaren hade vi ett stabilt snitt på 300 besökare per dag. Nästan 90% var från mobiltelefoner, vilket också känns kul eftersom vi valde att bygga en mobilanpassad hemsida. Vi hoppas och önskar att år två kommer att vara minst lika bra och vi siktar på att bli en av sveriges ledande hemsidor när det gäller spelregler på internet. Kortspel ska vara kul och eftersom det är vår passion så har och är detta projekt något som vi mer än gärna fortsätter att jobba hårt med.

Tack och bock/ Kortspelonline.se

Kan Casino Saga vara framtiden för casino på nätet?

 

Hasardspel kan vara kul att spela med en kortlek på hemmaplan, men även spännande på internet. I Sverige har online casinon varit den stora flugan senaste åren och fler och fler spelsidor poppar upp var och varannan dag. Dock så har det mesta sett ut och fungerat på samma sätt. Man kan säga att sidorna erbjuder exakt samma produkter och samma spelglädje.

Nu har det dock kommit ett helt nytt casino som fångat även vår uppmärksamhet här på kortspelonline.se. Casinot heter Casino Saga och är sen tidigare känt på bland annat Facebook. Nu lanseras den fulla verisionen här i maj, och vi måste erkänna att det ser riktigt spännande ut.

Casino-Saga

Du väljer din egen avatar och börjar resan mot att bli en Casinohjälte

Som första online casino har Casino Saga utvecklat casinoupplevelsen med ett spel i spelet. Förutom att du kan spela alla spelautomater och casinospel som tidigare, skapar du nu en avatar och förflyttas till Casino Saga ön. På ön ska du ta dig an uppdraget att ta tillbaka den stulna kronan från ondingen Betser, och på din väg möta 40 olika bossar där du har chansen att vinna både pengar och annat kul. Vi måste medge, det finns mängder av bra casinosidor, men inget som slår detta äventyr!

casino-saga-island

Casino Saga ön är en magisk plats där invånarnas största interesse är casino.

Varför ska jag spela på Casino Saga?

För att du ska få en enklare bild av vad som erbjuds på den nya spelsidan, har vi listat de främsta anledningarna här.

  • Casinot erbjuder mängder av roliga spelautomater och hasardspel.
  • Var social! På Casino Saga kan du chatta och få nya vänner som delar ditt intresse för spel.
  • Grymma erbjudanden, som inte bara innebär free spins och casino bonusar.
  • Grafiken. Det finns idag ingen annan spelsida som kommer i närheten till grafiken på Casino Saga.
  • Dubbel spelglädje. Du har nu inte bara spänningen från de olika spelen. Du har även ditt uppdrag att tänka på.
  • Häftiga bossar. På casino saga finns över 40 bossar du ska försöka slå och ta dig vidare mot ditt mål, guldkronan.
  • Svenskt casino. Visst kan man spela på sidor från andra länder, men det finns en viss trygghet i att spela på ett svenskt casino.
  • Casinospel från 2 leverantörer. Spelen är från svenska NetENT och Betsoft.

Hur får jag Casino Bonus på Casino Saga?

Eftersom sidan inte har lanserats än, kan du inte ta del av erbjudanden just i denna stund. Dock så kan du förregistera dig och få exklusiva erbjudanden så fort sajten går live. Det ryktas om olika sorters lojalitetsprogram och att man kan få casino bonusar på Casino Saga genom att ta sig längre fram i casinoäventyret, vilket vi bara kan vänta och se när det släpps. Det som vi vet redan nu är att vi är spända för att se hur resultatet kommer att se ut, och att vi på kortspelonline.se har förregistrerat oss så att vi får ta det av alla öppningserbjudanden.

Har du tips på andra spelsidor som erbjuder hasardspel med hög kvalité? Kommentera här nere, vi hör gärna från dig!

På återséende, mycket nöje! / Kortspelonline, platsen för spel och annat kul.

Gin rummy regler

 

Gin rummy, ofta kallat bara gin, är en variant av rummy och sägs vara uppfunnet 1909 av whistspecialisten Elwood T. Baker från Philadelphia. Skicklighetsfaktorn i spelet är hög, och man bör inte spela om betydande insatser utan att ha god erfarenhet. Den tidigare tredubble världsmästaren i poker, Stu Ungar, hade på sin tid rykte om sig att dessutom vara planetens bäste Gin rummy spelare.

Det är inte omöjligt att gin rummy är världens mest utövade kortspel för två. En topp uppnådde spelet på 1930- och 1940-talen när det var favorit-spel i Hollywood och fick smeknamnet ”The Game of the Stars”. Gin rummy är det fjärde största kortspelet i världen (efter bridge, poker och blackjack) om man ser på mängden publicerade handböcker om det, och det hålls årligen stora Gin rummy turneringar i USA med mycket höga prissummor. Gangsterkungen Al Capone ska ha haft just Gin rummy som sitt favoritspel. Gin rummy har också distinktionen att vara det första kortspel som spelades på månen, den 6 februari 1971 ombord på Apollo 14:s landare mellan Alan Shepard och Edgar Mitchell.

Antal spelare: 2.

Antal kort: 52.

Gin rummy regler, så här spelar ni:

Given ger spelarna 10 kort var. Resten av leken läggs som talong mitt på bordet med baksidan upp. Översta kortet i talongen slås upp och läggs vid sidan om; detta är uppkortet och påbörjar högen. Förhand börjar. Han får om han vill ta uppkortet och saka ett annat kort från sin hand. Om han avböjer, är det given som får samma möjlighet. Om även given avböjer att ta uppkortet, inleder förhand spelet med att ta det översta kortet från talongen och sakar sedan ett annat.

Spelet går till som i vanlig rummy, dvs, varje gång det är ens tur ska man ta översta kortet i antingen talongen eller högen och därefter saka ett kort på högen, medan man efter hand försöker arrangera korten på handen i lämpliga kombinationer. Korten i högen måste hela tiden ligga så att bara det översta är synligt. Till skillnad mot vanlig rummy ska man inte efter hand lägga ned sina kombinationer på bordet, utan man behåller dem på handen tills spelet är slut.

Kombinationerna kallas i Sverige traditionellt för hus. Ett hus kan utgöras av antingen en stege (sekvens av minst tre kort i följd och i samma färg) eller en soffa (tretal eller fyrtal). Spelet är slut så snart en av spelarna i sitt drag antingen slår (knackar) eller går ut på gin. Slå får man göra om summan av ens okombinerade kort (skrotet) är högst 10. Ess räknas som 1 (stegen D-K-E är alltså inte tillåten), nummerkort efter valör och klädda kort som 10. Går ut på gin gör man om alla tio korten i ens hand ingår i kombinationer, och man således saknar skrot. bägge fallen sakar man först ett kort (som då placeras med baksidan upp tvärsöver högen) och därefter lägger man upp sina kort öppet på bordet, arrangerade i hus med ev. skrot vid sidan om. Går man ut på gin är det kutym att man säger ”Gin” när man lägger ned sin hand på bordet. Motspelaren ska då också genast lägga ned alla sina kort öppet på bordet, med husen för sig. Om den andre slog får han dock spela sitt skrot på den andres hus så långt det är möjligt!

Exempel: A slår och lägger ned sin hand på bordet. Handen innehåller bl.a. tre knektar och stegen spader 6- spader 7- spader 8. B lägger också ned sin hand. Bland B:s skrot (okombinerade kort) finns spader 5, som han spelar på A:s stege, och den fjärde knekten, som han spelar på A:s knektsoffa. Om någon går ut på gin, får den andre däremot inte spela ut något av sina skrotkort.

Poängräkning: Den som slog (eller gjorde gin) får skillnaden mellan värdena av resp. spelares skrot.

Exempel: A knackar och lägger ned sin hand, som förutom husen också innehåller en sexa som skrot. B lägger också ned sin hand, och efter att han spelat på A:s hus har han (förutom sina egna hus) en knekt och en femma kvar. B:s skrot är värt 10 + 5 = 15 poäng, A:s skrot 6 poäng. Spelare A får då 15 – 6 = 9 poäng i protokollet. Observera att bara vinnaren i en giv får poäng, aldrig förloraren.

Om någon går ut på gin, får han dessutom en bonus på 25 poäng. Skulle A knacka men B (efter ev. nedläggningar på A:s hus) visa sig ha ett lika lågt eller lägre sammanlagt värde på sina skrotkort, kallas det för underslag. Då är det istället B som får skillnaden i poäng, plus en bonus på 20, eller 10 om han hade exakt lika lågt skrotvärde som A. Man för löpande protokoll och turas om att ge – det klassiska sättet för att minska risken för fusk i gin rummy är att förloraren i en giv delar ut korten i nästa. Skulle det bara finnas två kort kvar i talongen utan att någon av spelarna ännu slagit eller gjort gin, får den som är i tur ta översta kortet i högen men bara om han därigenom kan avsluta spelet. I annat fall ges inga poäng och det blir omgiv. Den som först kommit upp i 100 eller fler poäng har vunnit. Bägge lägger då till 20 poäng för varje vunnen giv, och vinnaren får dessutom en bonus på 100 poäng. Skillnaden mellan spelarnas poäng därefter svarar mot hur mycket förloraren ska betala. Skulle förloraren inte ha vunnit en enda giv (kallat för en blitz), ska vinnaren dessutom ha dubbelt betalt.

Rummy regler

 

Begreppet rummy omfattar, liksom whist, poker och hjärter, ett stort antal kortspel baserade på en gemensam grundprincip. I fallet rummy utgörs principen av ”dra-och-kasta”, och man har som mål att arrangera sina kort i olika kombinationer som sedan läggs ned på bordet. Spelet är slut så snart någon blivit av med alla sina kort från handen.

Rummy spelet härstammar från Kina där det funnits i bortåt ett årtusende och används i en uppsjö av olika kort- och brickspel, t.ex. mah jong. I väst var dock rummy spelet så gott som okänt före 1880-talet. Här nedan följer reglerna till sjukorts rummy, den i västvärlden grundläggande formen av spelet, men kolla även släktingen gin rummy här på sidan.

Antal spelare: 2-8.

Antal kort: 52 eller 104. Är man 2-4 spelare används en vanlig lek med 52 kort, och är man 5-8 spelare används två lekar som blandats samman. En ordentlig blandning av leken före giv är viktig i alla rummy spel.

Rummy regler, så här spelar ni:

Given ger alla 7 kort var och lägger resten av korten som en talong mitt på bordet med baksidan upp. Förhand börjar genom att ta upp översta kortet i talongen till sin hand. Därefter sakar han ett kort och lägger detta uppvänt vid sidan om talongen. Detta är början på högen. I turordning ska nu varje spelare när det är hans tur först ta upp ett kort, antingen det översta (mörkt) i talongen eller det översta (öppet) i högen, och därefter saka ett kort på högen. Korten i högen ska ligga med framsidan upp. Spelet går ut på att göra sig av med alla kort man har på handen. Detta gör man genom att arrangera dem i grupper eller sekvenser, som sedan läggs ned på bordet. En grupp består av tre eller flera kort av samma valör, t.ex. tre sexor eller fyra knektar.

En sekvens i rummy består av tre eller flera kort i följd och i samma färg, t.ex. ruter 7-ruter 8-ruter 9-ruter 10. Observera att esset i rummy ska räknas som lägsta kort; E-2-3 i samma färg är en tillåten sekvens, D-K-E är det inte. Så snart man fått ihop en grupp eller sekvens efter att ha tagit ett kort från talongen eller högen, lägger man ned kombinationen öppet på bordet framför sig. Har man kort kvar på handen efter att ha lagt ner en kombination, ska man som vanligt saka ett kort.

Ett kort som tillhör en kombination på bordet får inte flyttas. Dessutom får det endast ingå i en kombination. Har man en eller två kombinationer liggande på bordet framför sig, är det tillåtet att också bygga på dem, dvs, lägga ned enstaka kort som passar in. Man kan t.ex. lägga en åtta på tre tidigare åttor, eller klöver E eller klöver 5 till klöver 2- klöver 3- klöver 4. En kombination får byggas på med nya enstaka kort flera gånger vid olika tillfällen. I samma drag får man både lägga ned en ny kombination och bygga på med enstaka kort på en annan. Spelet är slut i samma ögonblick som en spelare går ut, dvs, blir av med sitt sista kort. Detta sker oavsett om sista kortet utgjorde en del av en kombination eller byggdes på i en tidigare kombination eller sakades.

Vinnaren i rummy får poäng (eller betalt) efter sammanlagda värdet på korten som alla de andra just då har kvar på handen. Ess räknas som 1, nummerkort efter valör och klädda kort som 10. Om talongen tar slut innan någon gått ut, låter man det översta kortet i högen ligga kvar men blandar resten och låter dem utgöra en nytalong.

Varianter: När given har delat ut korten och lagt resten i en talong, slår given upp det översta kortet i talongen och lägger det vid sidan för att påbörja högen. Förhand får därmed chansen att genast välja om han vill ta det uppkortet eller det översta (mörka) kortet i talongen. En annan vanlig variant är att använda sig av två jokrar om man spelar med en lek, resp. fyra jokrar med två lekar. En joker får då gälla för vilket kort som helst i en kombination som läggs ned. Det är också tillåtet att använda fler än en joker i en kombination. Då är det även kutym att en spelare får ”stjäla” en joker från en motspelare eller t.o.m. sig själv om han på handen har det ”naturliga” kort som den representerade och kan lägga ut det i utbyte. Om man har en joker på handen när någon annan går ut, räknas den som 15 poäng. En tredje variant är att tillåta att ess ingår som antingen lägsta eller högsta kort i en sekvens (D-K-E är då en tillåten sekvens medan K-E-2 inte är det). Har man ett ess kvar på handen, räknas det som 11 poäng.

Stötpoker (sökö) regler

 

Stötpoker, ofta kallat fem-stöt eller bara stöt, var i Sverige förr också känt som amerikansk poker och betraktades som lite ”snobbigare”. I utlandet säger man stud poker eller five card stud, i Storbritannien även short stud. Stötpoker utvecklades ur mörkpoker omkring 1860 och hade sin storhetstid från sekelskiftet 1900 och in på 1960-talet, då modernare former av poker gradvis tog över. Beträffande de generella principerna för spelet m.m., se poker.

Antal spelare: 2-10.

Antal kort: 52.

Stötpoker regler, så här spelar ni:

Given ger spelarna två kort var, ett och ett. Det första kortet ges mörkt och kallas för hålkortet, medan det andra ges öppet och kallas för uppkortet eller dörrkortet. Spelaren som får det högsta uppkortet måste tvångsbeta, lägga ett belopp i potten, och övriga måste i sedvanlig ordning bestämma sig för om de ska lägga sig, syna eller höja. Skulle två spelare ha lika höga uppkort är det den som sitter närmast efter given som tvångsbetar (given själv anses då sitta i sista position).

När alla som önskar stanna kvar har satsat lika mycket och första satsningsrundan därmed är över, får de kvarvarande spelarna i turordning vardera ett tredje kort öppet och en ny satsningsrunda vidtar. Även i fortsättningen är det den som har högst på bordet (dvs, har bäst synliga kort) som talar först och deklarerar vad han vill göra, varefter turen går vidare medsols.

Exempel: 8-8 (par i åttor) talar före D-7 som talar före D-4 som talar före Kn-10.

Från och med den andra satsningsrundan är det tillåtet att checka. Om alla checkar bordet runt ges nästa kort gratis. Om någon satsar pengar måste däremot de andra som vanligt antingen lägga sig, syna eller höja. Så snart andra satsningsrundan är över får de kvarvarande spelarna i turordning vardera ett fjärde kort öppet, och den tredje satsningsrundan sker på samma sätt som den andra ovan. De kvarvarande spelarna får så vardera ett femte och sista kort öppet, och den fjärde och sista satsningsrundan tar vid. Blir det rundcheckning i sista rundan sker visning direkt. Den högsta handen vinner potten. Om du hänger med hela vägen fram till sista satsningsrundan och inte lägger dig, kommer du att ha fem kort, ett mörkt och fyra öppna framför dig.

Lägg märke till att du aldrig vet från runda till runda vem som kommer att tala först; det beror ju på hur uppkorten faller. Det är ocksa vanligt i stötpoker att istället spelaren med det lägsta dörrkortet tvångsbetar i första rundan, vilket har effekten att flera spelare brukar gå med i potten. I de följande rundorna är det dock som vanligt spelaren med den högsta kombinationen eller kortet eller korten som talar först.

Sökö: Denna variant spelas som ovan, men med den skillnaden att två extra accepterade händer införs: fyrstraight respektive fyrflush. En fyrstraight definieras som fyra kort i valorordning, t.ex. 3-4-5-6, medan det femte kortet får vara vilket som helst. En fyrflush definieras som fyra kort i samma färg, medan det femte kortet får vara vilket som hest. (En fyrstraightflush räknas dock inte som en särskild hand, utan ses som en fyrflush.) Dessa två speciella händer placeras mellan ett och två par: ett par -fyrstraight -fyrflush-två par – triss osv. i stigande ordning. (Matematiskt är detta inte korrekt, utan handerna borde rangordnas mellan tvåparet och trissen. Av historiska skäl, innan man kunde så mycket om pokermatematik, har de emellertid hamnat där de har.)

Inforandet av dessa två händer motiveras av att stötpoker, med bara fem kort och i avsaknad av ett köp, åstadkommer de genomsnittligen lägsta vinnande händerna av alla normala pokervarianter. For att göra spelet intressantare tar man därför med de två extra händerna. Sökö ar ett finskt namn, veterligen utan någon särskild betydelse. Denna stötpokervariant är vanlig i erfarna svenska pokergäng och mycket utbredd i Finland. I den anglosaxiska världen är den känd som Canadian stud men förekommer bara undantagsvis.

Norrlandsknack regler

 

Detta hasardspel, dock inte utan skicklighetsinslag, är känt sedan mitten av 1800-talet och besläktat med bl.a. femkort. Norrlandsknack är ett klassiskt kortspel om pengar i Sverige och har ofta gått under öknamnet ”bonntjyvaspelet” – det kunde gå rätt vilt till förr i världen när man spelade norrlandsknack.

Antal spelare: 3-5.

Antal kort: 52.

Norrlandsknack regler, så här spelar ni:

I Norrlandsknack så lägger alla en insats i potten. Given ger tre kort till var och en på en gång. Sedan vänder given upp nästa kort för att bestämma trumffärgen, och ger så ytterligare två kort var till spelarna på en gång. Alla har därmed fått fem kort var, utom given som har fått sex – given tar nämligen också upp det uppslagna trumfkortet till sin hand. Resten av korten läggs mitt på bordet med baksidan upp, som talong. En utses att föra protokoll. I drängastugorna förr ristades ofta ”protokollet” på bordsskivan med morakniven…

Budgivningen i första given: Förhand börjar bjuda, och turen går sedan medsols. Man ska antingen knacka (markeras genom att man knackar i bordet) eller lura (markeras med en huvudskakning eller genom att man säger ”Jag lurar”). Om alla lurar blir det omgiv (inga nya insatser görs dock), med samme spelare som giv.

Köpet: Så snart någon spelare knackat avbryts budgivningen och alla får köpa, även de som dittills lurat. Förhand köper först. I turordning slänger man först ett önskat antal kort och får så lika många nya av given. Given måste dock lägga bort ett kort mer än han köper, så att han efter köpet har fem kort på handen.

Spelet: Förhand har första utspel. Har han trumfesset måste han börja med att lägga det, men annars får han spela ut vilket kort som helst. Spelet går till som i vanligt stickspel, dvs, man måste följa färg om man kan, annars saka eller trumfa. Sticket vinns av högsta kortet i utspelsfärgen, eller högsta trumfkortet om ett sådant spelades. Vinnaren av ett stick spelar ut till nästa.

Poängräkning: Alla spelarna börjar på 10 poäng var. I varje giv åker man ned lika många poäng som antalet stick man tog. Tog man t.ex. tre stick i första given, står man därefter på 10-3=7 poäng. Det gäller att komma först till 0 poäng eller därunder. Om den som knackade i första given inte tar något stick alls, åker han på en limpa. Detta markeras med ett streck under spelarens 10:a, och han måste lägga ännu en insats i potten.

De följande givarna: Från och med andra given gäller att så snart någon spelare knackat, måste alla de andra – inklusive de som dittills lurat – bestämma sig för att gå med eller lägga sig. Går man med markerar man det genom att också knacka. Lägger man sig, kastar man sina kort och deltar inte i den given. När alla bestämt sig genomför de kvarvarande spelarna sina köp. Spelet går till precis som ovan, men alla som nu gick med men inte tog något stick alls i en giv åker på en limpa! De måste lägga en ny insats i potten, ett streck dras under deras senaste siffra, och dessutom åker de 5 poäng upp i protokollet! Man kan dock aldrig hamna på mer än 10. Skulle en spelare stå på 7 poäng och åka på en limpa, kommer han bara upp i 10 poäng.

Trumfmant: Denna extraregel gäller så snart en spelare kommit ned i 1 poäng. Den som för protokollet säger då högt ”Trumfmant”. I den följande given måste man nu spela ett trumfkort om man kan, istället för att följa färg. Har man flera trumfkort väljer man själv vilket. Underlåter man att göra detta åker man på en limpa. Skulle spelaren som stod på 1 poäng åka på en limpa (dvs, bland annat 5 poängs tillägg) och ingen spelare efter den given står på 1 poäng, gäller inte längre regeln om trumfmant. Men så snart någon står på 1 poäng, gäller den igen. När en spelare kommit ner i 0 poäng eller därunder, har han vunnit spelet och potten.

Femkort regler

 

Femkort var i flera hundra år soldatens, böndernas och arbetarnas huvudsakliga kortspel om pengar. Det figurerar också i åtskilliga svenska romaner i bygde- och arbetarmiljö. Spelet omtalas i Sverige första gången 1648, och kom troligen hit med hemvändande knektar från trettioåriga kriget. I praktiken är femkort ett hasardspel, eftersom den tillgängliga informationen om motspelarnas kort är så ringa och därmed knappast möjliggör taktiskt spel.

Antal spelare: 2-10.

Antal kort: 52.

Femkort regler, så här spelar ni:

Alla lägger ett lika stort belopp i potten. Spelarna får fem kort var: antingen ett och ett eller (äldre variant) först tre och sedan två. Förhand spelar ut först, och man spelar som i vanlig sticktagning. Det finns ingen trumf. Man måste följa färg om man kan, och dessutom råder överstickstvång: man måste spela ett högre kort än det föregående om man kan. Om föregående spelare inledde med klöver 8 och man själv har klöver 5 och klöver Kn på handen, måste man spela knekten.

Har man två kort som är högre än utspelskortet får man själv välja bland dem. Kan man inte sticka över men har två eller flera lägre kort i utspelsfärgen, får man spela vilket som helst av dem. Kan man inte följa färg, får man saka vilket kort man vill. Vinnaren av ett stick spelar ut till nästa. De fyra första sticken spelar ingen roll, men vinnaren av det femte och sista sticket tar hem potten. Alla satsar på nytt, och så spelar man ännu en omgång osv. Vem som helst får när som helst under spelet, före det sista sticket, säga: ”Bättre kort”. Om ingen avslår erbjudandet blir det omgiv samtidigt som potten ligger kvar, och så spelar alla med fem nya kort.

Trettioett regler

 

Att dra kort till ett sammanlagt värde av trettioett, eller så nära som möjligt, är en mycket gammal spelprincip. Just kortspelet trettioett omnämns första gången 1464 i en fransk översättning av en predikan av Bernadine från 1440. I Sverige är trettioett ett klassiskt hasardkortspel. Ett spel med liknande namn är kortspelet fyrtioett.

Antal spelare: 2-7.

Antal kort: 52. Kungar, damer och knektar har värdet 10, ess har värdet 11, och nummerkorten värde efter valören.

Trettioett regler, så här spelar ni:

Alla spelarna lägger en insats var i potten. Given ger 3 kort till var och en och lägger därefter resten av korten med baksidan uppåt på bordet som en talong. Översta kortet i talongen slås upp och läggs vid sidan om talongen; detta kort påbörjar högen. Förhand börjar och turordningen går medsols.

Varje gång det är ens tur ska man dra ett kort: antingen det översta (uppvända) kortet i högen, eller (osett) det översta kortet i talongen. Därefter kastar man ett kort med framsidan uppåt på högen. Är man inte nöjd med ett kort man drog från talongen får man direkt lägga det på högen. Det gäller att hamna så nära summan 31 som möjligt med tre kort i samma färg på handen. Om man har trettioett efter att ha dragit och kastat, får man genast lägga ned sin hand på bordet som bevis och ta hem potten. För att ha trettioett krävs ett ess plus två kort värda 10 var.

Undantag: En hand bestående av tre ess räknas också som trettioett. Man måste dock inte vänta på att få 31. Bedömer man att man har en bättre hand än motspelarna får man istället knacka. Knacka får man bara göra när det är ens tur, och man får då inte i samma drag dra något kort och kasta. Så snart någon knackat går spelet ett varv till. Alla de andra får alltså dra och kasta ytterligare en gång var som en sista chans att förbättra sin hand. När turen kommer tillbaka till spelaren som knackade visar alla upp sina kort och den med högst värde i samma färg vinner potten.

Exempel: En hand med ruter Kn-ruter D–klöver 8 räknas som 20 poäng, för knekten och damen i samma färg. Har två eller flera spelare lika högt ska potten ligga kvar på bordet och ”fyllas på” i samband med nästa giv. Under detta sista varv kan det hända att någon annan spelare än den som knackar får trettioett; då har han istället vunnit potten. Därefter blir det en ny giv av näste spelare medsols, föregången av att alla lägger en ny insats i potten.

Varianter: Vill man uppmuntra aggressivt spel använder man regeln att om den som knackat och minst en spelare till har lika höga händer, så vinner den som knackade. En annan traditionell variant är att alla börjar med ett begränsat antal marker, t.ex. fem (eller motsvarande enheter pengar, t.ex. fem tiokronorsmynt). Ingen betalning till potten sker före giv. Däremot sker betalning efter varje giv enligt följande:

  • Om någon får 31, ska alla andra betala en mark var till potten.
  • Om någon knackar, ska efter visningen den spelare som har lägst i sin bästa färg betala en mark till potten; har två eller flera spelare lika lågt betalar de en mark var. När man lagt in sin sista mark är man ute ur spelet. Spelet fortsätter tills bara en spelare är kvar och tar hem potten. En engelsk variant är att ett tretal, t.ex. tre femmor, räknas som 30,5 poäng. Har två eller flera spelare ett tretal vardera samtidigt, räknas de lika. Även tre ess räknas som 30,5 poäng, inte som 31.

Stopp regler

 

Stoppspel, i betydelsen att det gäller att först bli av med de kort man har på handen, är kända ända sedan 1600-talet. Några var populära hasardspel vid franska hovet i Versailles på den beryktade kardinal Mazarins tid! Nedanstående regler är att se som en grundläggande form av stopp. Spelet finns dock i många varianter, och de flesta spelas traditionellt om blygsamma kontantinsatser. Under 1900-talet har vändåtta och andra liknande spel utvecklats ur stopp.

Antal spelare: 3-6.

Antal kort: 52.

Stopp regler, så här spelar ni:

Alla ska börja med ett ”kapital” om 10 enheter, t.ex. tio enkronor, tio tändstickor eller vad man nu kommit överens om. Spelarna får 6 kort var. Resten av korten i leken läggs undan. Förhand börjar med att spela ut ett valfritt kort öppet på bordet. Turordningen går medsols. När det är ens tur måste man om möjligt sticka föregående kort genom att spela ett högre kort i samma färg. Korten spelas alltid öppet på en och samma hög på bordet. Kan man inte sticka, måste man säga ”Stopp”. Om samtliga övriga deltagare säger stopp (dvs. passar), ska den som senast spelade ett kort vända bort högen på bor-det, dvs, de korten läggs undan. Därefter fortsätter samme spelare med att spela ett valfritt kort från sin hand, varpå de övriga i turordning som vanligt ska sticka.

Exempel (fyra spelare): A spelar hjärter 5. B spelar hjärter 8. C spelar hjärter Kn. D har inget högre hjärterkort utan säger ”Stopp”. A spelar hjärter D. B spelar hjärter K. Ingen har hjärteresset, utan alla de andra runt bordet säger i tur-ordning stopp. B vänder bort de fem korten, och börjar på en ny hög genom att spela ett valfritt kort från handen. Så snart en spelare blivit av med sitt sista kort är han ute ur given. Om någon av de andra kan sticka över den spelarens sista kort, fortsätter spelet. Så snart någon spelar ut sitt sista kort, och ingen av de kvarvarande deltagarna kan sticka över det, är given slut. De som då har kort kvar på handen betalar en enhet per kort till potten. Man spelar över flera givar. När en deltagare blivit av med hela sitt startkapital får han inte vara med längre. Den som är sist kvar i spelet vinner potten. När två spelare är kvar i en giv och en spelar sitt sista kort, får den andre som vanligt sticka över det om han kan. Om även han spelar ut sitt sista kort, behöver ingen betala till potten.

Krypkasino regler

 

Krypkasino är en misärvariant av kasino, dvs, det gäller att undvika att ta poäng.

Antal spelare: 2-6.

Antal kort: 104. Blanda samman två kortlekar. De bör ha samma baksidor, även om inte detta är nödvändigt. Liksom i kasino är knektar värda 11, damer 12, kungar 13, ess antingen 1 eller 14, och nummerkorten enligt valör.

Krypkasino regler, så här spelar ni:

Läs först reglerna till kasino, så att ni kan grunderna. Given i krypkasino är lite speciell och är avhängig antalet deltagare. Hur den går till framgår bäst av nedanstående tabell. Principen är att given delar ut några kort till var och en samt lägger några kort på bordet. Därefter spelas några varv tills spelarna inte längre har några kort kvar på handen. Då delas nya kort ut till alla och nya läggs på bordet, osv, tills korten tagit slut.

Innan spelet krypkasino börjar tar man bort alla klädda kort (knektar, damer och kungar) som lades ut på bordet i given, och lägger dem i en hög vid sidan om. Denna hög tillfaller så småningom den spelare som sist tar in kort från bordet. Själva spelet går till enligt samma principer som i standardvarianten av kasino, men det gäller alltså att undvika att ta in kort. Om man kan lägga ut ett kort på bordet, kallas detta för att krypa eller smyga. Man får inte lägga ut ett kort som det är möjligt att ta in med. Om man tvingas ta in, måste man ta in alla de kombinationer som är möjliga.

Exempel: Det ligger en nia, en tvåa, en femma och en sjua på bordet, och man har bara en nia kvar på handen. Då tvingas man ta in inte bara nian från bordet, utan även tvåan och sjuan (som ju tillsammans blir nio). Femman däremot slipper man. Om man på handen har ett kort som det går att göra en tabbe med (se kasino), är man tvingad att göra det. Detta kallas för tvångstabbe. Det är kutym att spelaren före i turordningen upplyser om att en tabbe är möjlig, i samband med att han antingen lägger ut eller tar in.

Exempel: Det ligger ett ess, en sjua och en trea på bordet. Spelaren före en lägger ut en nia och säger ”Tabbe på tio”. (Ess plus nio blir ju tio, liksom tre plus sju.) Har man nu en tia på handen, måste man ta in allt från bordet. Man säger då att spelaren som lade ut nian dukade för tabben. Duka för en tabbe kan man göra både genom att lägga ut och genom att ta in. Tabbar markeras som i kasino genom att man lägger kortet man tog in uppvänt framför sig, medan övriga kort läggs med baksidan uppåt. Skulle alla spelarna ha minst en tabbe markerad, vänder samtliga ned ett tabbekort för att så småningom underlätta poängräkningen. Om en spelare gör en tabbe får han 5 poäng (se nedan). Den som dukade för tabben får däremot 5 poängs avdrag i protokollet. Skulle man tvingas ta ett kort från bordet med dess dubblett (man har ju två lekar), kallas detta för dubbeltabbe och räknas som två tabbar. Bägge korten läggs uppvända framför en. När alla kort har delats ut fullföljs spelet med de kort man har på hand. Den siste som tar in kort får alla de kvarvarande på bordet, samt högen med klädda kort som lades undan i början.

Poängräkning: När spelet är slut går alla igenom sina kort, och poäng ges enligt följande tabell:

  • För storan (ruter 10) : 3 poäng
  • För lillan (spader 2) : 2 poäng
  • För spader E: 2 poäng
  • För övriga ess: 1 poäng
  • För övriga spaderkort: 1 poäng
  • För markerade tabbar: 5 poäng

Glöm inte att i krypkasino så ges 5 poängs avdrag för varje dukning för en tabbe. Observera att en spelare i en giv faktiskt kan få en negativ siffra i protokollet om han lyckades undvika att ta alltför många kort och istället dukade för andras tabbar. Man spelar lämpligen så att alla får sitta giv lika många gånger och för löpande protokoll. Den som till slut har minst antal poäng har förstås vunnit.

Hasardspel

 

Vad är hasardspel?

Det finns mängder av olika spel som ingår i hasardspelskategorin. Namnet är ett samlingsnamn för spel där man satsar och kan vinna samt även förlora pengar.

Här på kortspelonline hittar du regler och information om de olika kortspelen där ni som minst behöver vara två personer för att kunna spela.

Tänk på att spela om pengar som du har råd att förlora! Lycka till!

Hasardspel med spelkort

När man spelar med kort så kan det vara kul att spela med en liten insats för att öka spänningen i spelet. Om man inte vill satsa pengar så kan man likväl använda sig utav tändstickor, kapsyler eller andra typer av föremål som insats.

Det finns mängder av olika kortspel och allt ni behöver är en kortlek. Här radar vi upp regler och information till några utvalda populära hasardspel i Sverige.

hasardspel-hasardkortspel

 

Andra typer av hasardspel

Om ni vill spela andra slags hasardspel så finns det ett flertal olika hasardspel i Sverige idag. För att spela Blackjack, Craps, Roulette eller på spelautomater så behöver man ta sig till ett casino.

Idag så finns det många svenska onlinecasinon och för att hitta just ett casino som ni gillar så rekommenderar vi er att gå in på på den här sidan.

BlackJack Regler

 

Blackjack härstammar från det franska spelet vingt-et-un (”tjugoett”), som vid mitten av 1700-talet uppnådde stjärnstatus vid Ludvig XV:s hov i Frankrike. Från Frankrike spreds spelet sedan vidare under 1800-talet. Just varianten blackjack sägs ha uppfunnits 1912 på en saloon i staden Evansville i Illinois.

Idag är blackjack det vanligaste bordspelet på USA:s kasinon och kallas familjärt ofta för twenty-one. Även live blackjack börjar bli mer och mer populärt, och hundratusentals människor spelar detta hasardspel varje dag. Matematiskt är blackjack ett spel mellan två personer, dealern och en motspelare; de andras kort har i det långa loppet ingen betydelse. Här redogör jag för blackjack i den mer eller mindre standardiserade kasinovarianten.

Antal spelare: Vanligen 1-7, sittande vid ett bord med en speciell layout.

Antal kort: 52-416. Från en och upp till åtta sammanblandade kortlekar förekommer.

Så här spelar ni Blackjack

När spelarna placerat sina insatser på resp. markerade fält på bordet ger dealern medsols alla först ett kort var, sedan ett öppet kort till sig själv, så ytterligare ett kort var till spelarna och sist ett mörkt kort till sig själv. (Huruvida spelarna får sina kort mörkt eller öppet varierar mellan olika kasinon.)

Det gäller nu att komma så nära summan 21 som möjligt, på de två kort man fick i given eller med hjälp av flera kort. Alla klädda kort räknas som 10, varje ess som antingen 1 eller 11, vilket man vill, och nummerkorten för sitt värde. Om dealerns uppkort (hans öppna kort) är ett ess, måste dealern först av allt i smyg titta på sitt hålkort (hans mörka kort). Detta för att se om han har en blackjack (även kallat en natural), dvs. summan 21 på de två första korten. Summan 21 på två kort kan bara åstadkommas om det ena är ett ess och det andra är ett kort värt 10. (På en del kasinon förekommer att dealern måste kontrollera sitt hålkort även när uppkortet är en tia eller ett klätt kort.) Har dealern verkligen en blackjack vänder han genast upp sitt hålkort och visar det. Ingen spelare får då ta några flera kort, utan alla har förlorat sin insats.

Undantag: har någon spelare också en blackjack, alltså 21 på sina två första kort, får han tillbaka sin insats men vinner inte något. Har dealern inte en blackjack kontrollerar han om någon av spelarna har det. Får man sina kort mörkt ska man genast visa upp dem om man fått en blackjack. En spelare som fått en blackjack vinner 1,5 gånger insatsen från banken. Har man alltså satsat 100 kr, får man tillbaka insatsen plus 150 till från banken.

Därefter ska varje kvarvarande spelare, dvs, alla som inte fått en blackjack, i turordning bestämma sig för om han står nöjd eller om han vill ta kort. Kortet eller korten man får av dealern ges öppet. Man får begära flera kort i rad efter varandra, tills man står nöjd (avstår från att ta fler kort) eller tills man spricker (kommer upp i mer än 21). Spricker man tar dealern genast både korten och insatsen. När samtliga spelare gjort detta blir det dealerns tur. För hans agerande gäller strikta regler, fastslagna av kasinot.

Vanligen måste han ta ytterligare ett kort så länge han har summan 16 eller mindre, men får inte göra det om han kommit upp i 17 eller mer. Om dealern spricker har alla kvarvarande spelare (som inte själva också spruckit) vunnit. De vinner lika mycket som sin insats. Om dealern inte spricker, jämför spelarna i tur och ordning sin summa med dealerns. Alla spelare som har en högre summa än dealern har vunnit lika mycket som sin insats. Alla spelare som har lägre än dealern har förlorat sina insatser. Har man precis lika hög summa som dealern, är det en stand-off eller push: man får sin insats tillbaka och har varken vunnit eller förlorat.

Utöver ovanstående finns vissa speciella saker en spelare får göra:

  • Dubbling (doubling down): Under vissa omständigheter får en spelare dubbla sin insats efter att ha sett på sina två första kort. Han skjuter då fram ett belopp lika stort som sin första insats. Därefter får han ett kort till av dealern. Under vilka omständigheter en dubbling får göras varierar mellan kasinona. På Nevadas kasinon får man som regel göra det närhelst man vill (men av matematiska skäl lönar det sig bara i vissa situationer). På många andra kasinon är detta begränsat till t.ex. de gånger man har summan 9, 10 eller 11 på sina två första kort.
  • Delning (splitting): Om ens två första kort har samma valör, har man rätt att dela på sin hand. Man lägger då ned korten öppet en liten bit isär och skjuter fram en ny insats. Den ska vara lika stor som den första och placeras vid sidan om denna. Av dealern får man därefter två nya kort, ett på vart och ett av de första. Därmed har man två händer, som spelas oberoende av varandra och enligt ovan. Om det nya kortet man får på något av de gamla också är av samma valör, får man på en del kasinon göra ytterligare en delning. Däremot tillåts sällan dubbling efter en delning. Skulle man efter en delning på någon av händerna få 21 på två kort, räknas detta som en ”vanlig” 21, inte som en äkta blackjack.
  • Försäkring (insurance): De flesta kasinon använder sig också av följande regel: Om dealerns första kort är ett ess, får spelaren om han vill ”försäkra” sig mot en eventuell blackjack hos dealern. Försäkringen tas genom att man placerar en ny insats, exakt hälften så stor som den första, framför sig på det markerade område på bordet där det står: ”Insurance pays 2 to 1”. Därmed har man i praktiken satsat denna mindre summa på att dealern ska ha fått en blackjack. Har dealern en blackjack, vinner man dubbelt så mycket som sin försäkringsinsats men förlorar sin huvudinsats — man går alltså jämnt upp. Har dealern inte en black-jack, har man förlorat försäkringsinsatsen. Av matematiska skäl uppstår så gott som aldrig någon situation där en försäkring lönar sig. Undvik alltså detta vad.

Strategin och matematiken i blackjack

blackjack-regler-infoBlackjack analyserades redan 1954-55 av amerikanska matematiker, som kunde slå fast att det i varje given situation finns en, och endast en, korrekt handling — stå nöjd, ta kort, dubbla eller dela, allt beroende på ens egen hand och dealerns uppkort. Följer man denna optimala strategi minimerar man bankens fördel. Hur stor denna fördel är beror på de exakta reglerna. Med bästa möjliga Las Vegas-regler för spelaren — delning tillåten flera gånger, liksom dubbling efter delning osv. — och med optimal strategi är den bara ungefär 0,5 %. Då vinner av 100 givar dealern i genomsnitt 48, spelaren 44 och 8 slutar oavgjort.

I europeisk kasinoblackjack, med något restriktivare regler, är bankens fördel 1-2 %. Som jämförelse är bankens fördel i internationell roulette 2,7%.

Blackjack i Sverige

I Sverige är det lotterilagen, och därmed ytterst regeringen, som styr hur vanlig restaurangblackjack ska gå till. På de ”riktiga” kasinona, i Sundsvall, Malmö, Göteborg och Stockholm, kommer däremot spel med internationella regler att gälla. I restaurangblackjack gäller att har spelaren och dealern lika, behåller banken pengarna på 17, 18 eller 19, medan spelaren får tillbaka sin insats på 20 och 21. Delar man på två ess får man bara ett kort på vardera esset. Dubbling är bara tillåten på 7-11 på de två första korten. Dessutom tillämpas regeln om even money: har spelaren fått en blackjack samtidigt som dealern har ett ess som sitt uppkort, kan spelaren begära ”even money”. Han nöjer sig då med att vinna lika mycket som sin insats på sin blackjack, hellre än att acceptera risken att även dealern just då har en blackjack varvid spelaren bara får insatsen tillbaka.

Med dessa svenska regler är bankens fördel i runda siffror 6%, förutsatt att man spelar optimal strategi. I praktiken ränar dock de bolag som tillhandahåller blackjack i Sverige med en betydligt högre avkastning, bortåt 40-50%. Varför? Därför att ytterst få spelare har ett hum om strategin i blackjack och har disciplin nog att resa sig upp från bordet de gånger de ligger på vinst.

Poker regler

 

Poker har distinktionen att vara inte bara världens mest utövade kortspel, utan också det mest skicklighetskrävande – och på den punkten kan jag citera ett stort antal bridgespelare, inklusive världsmästare och europamästare. Strikt räknat är poker ett samlingsnamn för ett stort antal likartade kortspel, vilka kännetecknas av en fastslagen rangordning av olika kortkombinationer samt ett strukturerat satsande av pengar. Det följande blir en ytterst kortfattad redogörelse för poker spelets grundläggande principer. Jag redogör här till att börja med för den vanligaste formen av poker i Sverige: femkortspoker, som i inbitna svenska pokerkretsar kallas för mörk poker och utomlands för draw poker eller five card draw. Se dock även stötpoker.

Poker antal spelare: 2-7.

Poker antal kort: 52.

Så här spelar ni Poker

Alla lägger först ett i förväg överenskommet belopp, anten, i potten. Given ger därefter varje deltagare fem kort var mörkt, ett och ett.

Poker första satsningsrundan: Nu genomförs den första satsningsrundan. Med början på förhand (man säger i poker att förhand talar först) bestämmer spelarna i turordning om de vill vara med eller inte. Man kan antingen checka (avstå från att satsa just då, men reservera sig för möjligheten att gå med om någon annan satsar pengar) eller öppna potten (beta). Om ingen vill satsa pengar utan samtliga spelare checkar (rundcheckning), kastar alla sina kort, lägger en ny ante i potten (samtidigt som den gamla anten ligger kvar så att potten växer), och så blir det en ny giv. Så snart någon öppnar potten, dvs, satsar pengar, har de övriga spelarna tre alternativ: de kan gå med (syna, dvs, lägga lika mycket i potten som den som öppnade), lägga sig (kasta sina kort och inte vara med längre i den given) eller höja (lägga mer pengar i potten än vad någon annan har gjort). En spelare som lägger sig går miste om det han dittills lagt i potten. Satsningsrundan är slut när alla de som önskar vara kvar i spelet har satsat lika mycket var i potten. Den som gjorde den sista höjningen och därefter blev synad av en eller flera av de andra spelarna har självfallet inte rätt att höja igen.

Exempel: Sju spelare A-G, G sitter giv. Samtliga lägger 1 kr var i potten som ante. Efter given sker följande: A checkar, B checkar också, C öppnar potten genom att satsa 5 kr, D går med genom att också satsa 5 kr, E lägger sig, F höjer till 10 kr, G lägger sig, A lägger sig också, B går med genom att lägga 10 kr i potten, C går också med genom att lägga ytterligare 5 kr i potten så att han totalt satsat 10 kr, och D lägger sig. Därigenom är B, C och F kvar i spelet och har alla satsat 10 kr var, medan A, D, E och G har lagt sig. Första satsningsrundan är därmed över och potten innehåller i det ögonblicket 7+ 10 + 10 + 10 + 5 = 42 kr.

Ofta tillämpas knektöppning, dvs, man får inte öppna potten om man inte har minst ett par i knektar på handen. (Chansen att få ett knektpar eller högre i given är 21%.) Har någon öppnat, får dock de övriga gå med eller höja oavsett vilka kort de har på handen. Man bör av matematiska skäl vara minst fem spelare om man ska tillämpa knektöppning. Är man färre bör man tillämpa fri öppning, dvs. man får öppna potten oavsett vilka kort man har på handen. Ovanstående beskrivna förfarande kallas pass and back in: det är tillåtet att checka och sedan gå med om någon annan öppnar potten. Det andra alternativet som också ofta tillämpas är pass and out, även kallat bet or drop: då är det inte tillåtet att checka, utan istället måste man satsa pengar eller lägga sig.

Köpet: De kvarvarande spelarna får om de så vill köpa nya kort när första satsningsrundan är klar. De kastar då i turordning ett valfritt antal kort från handen och får lika många nya av given, så att de åter har fem kort var på handen. (Man får dock stå nöjd, dvs, avstå från köp och istället behålla de fem kort man har på handen.)

Poker andra satsningsrundan: Denna genomförs på samma sätt som den första ovan, dvs, man får checka eller öppna. Så snart någon öppnat går det dock inte längre att checka utan man måste lägga sig, gå med eller höja. (Knektöppning tillämpas aldrig efter köpet, och pass and out tämligen sällan). Vanligtvis brukar det vara högre insatser i den andra satsningsrundan än i den första, oftast dubbelt upp. När den andra satsningsrundan är klar och alla de kvarvarande spelarna satsat lika mycket var blir det visning, dvs. de lägger upp upp sina kort på bordet och jämför. Den som då har den bästa handen (se listan nedan) vinner potten, dvs, alla de pengar som satsades under den given. Skulle samtliga kvarvarande spelare checka i andra rundan blir det direkt visning. Om alla utom en av de kvarvarande spelarna lägger sig i andra satsningsrundan vinner den kvarvarande spelaren potten utan att be-höva visa sina kort. Ofta spelar man med marker av något slag, istället för kontanter. Dessa marker har då ett fastställt värde och köps från ”banken”, eller markernas ägare, innan partiet börjar. Det är lämpligt att man har marker i minst tre olika valörer, med de relativa värdena 1:5:10 eller 1:5:20. När partiet är slut för kvällen växlar de spelare som fortfarande har marker in dem igen till kontanter, varvid etiketten före-skriver att markernas ägare växlar in sist.

De olika poker händerna: Här är rangordningen, från botten till toppen. Rangordningen utgår från sannolikheterna att få kombinationerna när man slumpmässigt drar fem kort ur en välblandad lek: ju sällsyntare, desto värdefullare. Procentsatserna är avrundade. Fem kort vilka som helst: Detta betyder att handen inte innehåller något par, att korten inte bildar någon sekvens (numerisk ordningsföljd) och att inte alla fem är i samma färg. Kortens rangordning i poker är den vanliga, dvs. esset är högst och tvåan lägst. En hand som denna värderas efter högsta kortet. Har någon ett lika högt, avgör näst högsta kortet osv. Chansen att få en sådan hand i given är 50%.

  • Ett par: Två kort i samma valör. Skulle två spelare samtidigt ha ett par, vinner den med högsta paret. Skulle två spelare ha samma par, vinner den med det högsta sidokortet (kort som inte ingår i paret). En hand med D-D-A-6-3 slår alltså D -D -K-Kn-10. Chansen att få ett par i given är 42%.
  • Två par: Skulle två spelare samtidigt ha två par, vinner den med det högsta paret. En hand med E-E-3-3-2 slår alltså K-K-D-D-E. Chansen att få ett tvåpar i given är 5%.
  • Triss (tretal): Tre kort i samma valör. Skulle två spelare ha triss, vinner den med den högsta trissen. Chansen att få en triss i given är 2%.
  • Straight (stege): Fem kort i följd. Skulle två spelare bägge ha en straight, vinner den med den högsta. När det gäller en straight får dock esset även räknas som lägsta kort! Lägsta möjliga straight är alltså E-2-3-4-5, medan högsta möjliga är 10-Kn-D-K-E. Chansen att få en straight i given är 0,4%.
  • Flush (färg): Fem kort som alla är i samma färg. Eftersom alla fyra färgerna är likvärdiga i korrekt poker, avgör högsta kortet när två spelare samtidigt har en flush. Är högsta korten lika avgör näst högsta kortet, osv. Chansen att få en flush i given är 0,2%.
  • Kåk (full hand eller fullt hus): En triss plus ett par. Skulle två spelare ha var sin kåk vinner den med den högsta trissen. Chansen att få en kåk i given är 0,15%.
  • Fyrtal: Fyra kort i samma valör. Skulle två spelare ha fyrtal vinner den med det högsta fyrtalet. Chansen att få ett fyrtal i given är 0,025%.
  • Straight flush (färgstege): Fem kort i följd och i samma färg. Även här får esset räknas som lägsta kort, under tvåan. Skulle två spelare samtidigt ha var sin straight flush är det dags att börja treva efter revolvern – chansen att få en straight flush i given är 0,0014%.
  • Royal straightflush (royalflush eller royal): Den oslagbara drömhanden i poker: 10-Kn -D -K-E i samma färg. Chansen att få en royal i given är 0,00015%, eller ungefär 1 på 650 000. Mycket få spelare förunnas någonsin en sådan hand. Även om du spelar mörkpoker en kväll i veckan under ett helt vuxet liv, är oddsen emot att du någonsin får en royal.

Färgerna har ingen betydelse i korrekt poker. I en del pokerkretsar i Sverige förekom ändå förr att man kallade en royal i hjärter för en imperial straight flush och rankade den högre än en royal i de övriga tre färgerna. Ett sådant påfund är i praktiken bara av akademisk betydelse. Skulle det inträffa att två spelare faktiskt har lika bra kort (t.ex. samma tvåpar med lika höga sidokort), delar dessa på potten. Går det inte jämnt upp brukar återstoden få ligga kvar i potten till nästa giv, eller ges till den av de två spelarna som sitter närmast efter given medsols.

Poker satsandet: Det finns åtskilliga olika accepterade satsningssystem i poker: straight limit, spread limit, last-bet limit, pottlimit och no-limit är de fem huvudkategorierna. Man kan också istället för (eller i kombination med) använda sig av mörkar i poker.

Allmänt om poker. Bästa sättet att arrangera ett parti poker är att i förväg ha bestämt de insatsgränser som gäller och till vilket klockslag ni ska spela. Dessutom bör ni i förväg ha fastslagit vilken eller vilka varianter av poker ni ska spela, och exakt vilka regler som gäller för t.ex. öppnandet av potten.

Tjugoett regler

 

Här följer spelreglerna för Tjugoett. Detta hasardspel tjugoett är en svensk släkting till blackjack och var förr vanligt i militära sammanhang men förekom även i de s.k. finare salongerna. I kortspelet Tjugoett liksom i blackjack gäller det att komma så nära summan 21 som möjligt, på två eller flera kort. I Sverige har tjugoett under sitt franska namn vingt-et-un utövats sedan Gustav III:s tid, medan namnet tjugoett är känt sedan tidigt 1900-tal.

Tjugoett antal spelare: 2-8.

Tjugoett antal kort: 52. Korten har följande värden: ess 1 eller 14 poäng, valfritt vilket, kung 13, dam 12, knekt 11 och nummerkorten efter valör.

Så här spelar ni Tjugoett

Kom överens om vem som ska vara bankir. Denne placerar sitt (”bankens”) totala kapital mitt på bordet, dvs, så mycket som han önskar riskera. Därefter ger bankiren alla spelarna ett kort var, med baksidan uppåt. Bankiren själv tar inte något kort. Spelarna spelar nu mot bankiren en i taget i turordning. När det är en spelares tur ska han först titta på kortet han fick i given och sedan satsa ett valfritt belopp. Han får dock inte satsa mer än vad som just då finns i banken. När han satsat, får han begära ett eller flera kort. Efter andra kortet kan följande inträffa:

  • a. Spelaren har fått 21. Han visar upp korten och vinner lika mycket som sin insats.
  • b. Han har spruckit, dvs. överskridit 21. Han visar upp sina kort, kastar dem och har förlorat sin insats.
  • c. Han begär ytterligare ett kort. Teoretiskt får han begära hur många kort som helst, tills han antingen får exakt 21, spricker eller förklarar sig nöjd.

Observera att spelaren får alla sina kort mörkt (bara han själv får titta på dem), så att bankiren inte vet vilken summa spelaren kommit upp i. Kommer spelaren upp i 21 eller spricker, är han dock tvungen att genast visa upp sina kort. d. Han står nöjd, dvs, avstår från att ta flera kort. Så snart spelaren förklarat att han står nöjd är det bankirens tur att straffa spelaren, dvs, att spela mot honom. Nu drar bankiren kort från leken, ett och ett, och lägger upp dem framför sig med framsidan uppåt. Följande kan inträffa:

  • a. Bankiren får 21. Spelaren har då förlorat sin insats.
  • b. Bankiren spricker. Då har spelaren vunnit lika mycket som sin insats.
  • c. Bankiren avbryter och står nöjd. Då visar spelaren upp korten han har på handen, och den som har högst vinner. Om de har lika, vinner bankiren. Observera att bankiren alltså alltid vinner om han får 20 eller 21 – spelaren kan ju inte ha 21, eftersom han ännu inte visat upp sina kort.

Så snart vadet avgjorts, spelar bankiren mot näste spelare på samma sätt. När spelvarvet är slut, spelas ett nytt enligt ovan. Tar korten i leken slut (lekens understa kort används dock aldrig), tar bankiren alla dittills avverkade och kastade kort, blandar om dem och använder dem som en ny draghög. Man brukar turas om att sitta bankir, och byter lämpligen efter var tredje spelvarv (eller vad man nu kommit överens om i rättvisans namn). Bankirens fördel är över 10%. När man byter får spelaren som varit bank stoppa på sig pengarna som ligger i banken, och den nye bankiren måste slanta upp en ny bank på bordet.